Programma in hoofdlijnen
Daarna zal Arie Bos (voormalig antroposofisch huisarts, auteur) zich buigen over opvattingen in de huidige wetenschap die voor een groot deel haaks staan op de zienswijze van de antroposofie.
Xxxxx
Xxxxx
Na de lunch volgt een ronde van werkgroepen waarvoor bij aanmelding kan worden gekozen. Dit betreft een keur aan medische, therapeutische en pedagogische disciplines.
Daarna volgt er weer een plenair gedeelte, waarbij enerzijds wordt ingegaan op de confrontatie van het antroposofisch mensbeeld met de gevestigde wetenschap en anderzijds op de confrontatie met de opzet van de huidige samenleving.
Daarna volgt er weer een plenair gedeelte, waarin Valentin Wember (o.a. pedagoog, organisatieontwikkelaar en auteur) als onze bijzondere gast uit Duitsland de gelegenheid krijgt om twee voordrachten te houden. Hij zal daarbij spreken in het Engels. Allereerst zal hij ingaan op het antroposofisch mensbeeld in de pedagogiek, zoals dat ook van toepassing is op vrije scholen. Wat betekent deze zienswijze voor de ontwikkeling van het kind en voor de aard en methode van het onderwijs? In zijn tweede voordracht zal hij zich richten op de vernieuwende ideeën van Rudolf Steiner over de inrichting van de samenleving, die bekend staan onder de naam sociale driegeleding. Rudolf Steiner pleit voor een inrichting van de samenleving die recht doet aan de relatieve zelfstandigheid van de drie daarin te onderkennen domeinen, te weten het geestesleven, het rechtsleven in combinatie met politiek en tenslotte het economisch leven. Geneeskunde en onderwijs kunnen als onderdeel worden opgevat van het geestesleven. Wat is nodig voor een gezond functioneren van bv. de medische en de pedagogische wereld? Dat vergt primair een mate van zelfstandigheid en vrijheid, maar deze wordt ernstig belemmerd vanwege dominante invloeden vanuit zowel het economisch leven als de politiek. De overheid houdt immers door middel van wet- en regelgeving een stevig toezicht op deze gebieden en laat zich daarbij maar al te zeer juist door de industrie en haar lobbyisten inspireren. Rudolf Steiner pleit voor vrijheid en zelfstandigheid in de gebieden van het geestesleven. Bedenk dat de naam “vrije school” oorspronkelijk gekozen is om te benadrukken dat het onderwijs in hoge mate vrij zou moeten zijn van staatsbemoeienis.
We hopen met dit Herfstcongres het belang en de betekenis van het de antroposofische visie op de mens weer bewust te maken, te verdiepen en ook te versterken. Dit kan ten goede komen aan het medische, therapeutische en pedagogische werk.
Kunstzinnige bijdragen
Xandor Koesen-York zal aan begin van het congres met de zaal gaan spreken. Hij zal daarbij gebruik maken van een paar fragmenten uit de zogenoemde Grondsteenspreuk, de spreuk die Rudolf Steiner bij de heroprichting van de Antroposofische Vereniging tijdens de Kerstbijeenkomst van 1923/24 aan de leden heeft geschonken. Het gaat om een uitgebreide spreuk met veel esoterische diepgang, waarin de mens als geestelijke wezen in samenhang met de kosmos en in samenhang met de ontwikkeling van de mensheid tot uitdrukking komt. Aan het einde van het congres zal deze spreuk als geheel klinken.
Als tweede kunstzinnige bijdrage zal ’s ochtends Inga York Koesen het sprookje van “De schaduw” van Hans Christian Andersen vertolken.
Tenslotte zal ’s middags een kunstzinnig intermezzo worden geboden met muziek & euritmie: drie euritmisten brengen een kort programma ten tonele met pianomuziek. De keuze voor de muziek is momenteel nog in voorbereiding.