Het Herfstcongres 2018 heeft inmiddels plaats gevonden, dus aanmelden is niet meer mogelijk.
Het Herfstcongres 2018 heeft inmiddels plaats gevonden, dus aanmelden is niet meer mogelijk.
Hét strijkorkest voor talentvolle strijkers tussen de 12 en 21 jaar. Vergevorderde leerlingen van jongtalentklassen of vooropleidingen van de conservatoria, leerlingen van privédocenten en muziekscholen. We leiden jonge professionals in de dop op en geven concerten op topniveau. De energie, het enthousiasme en het hoge muzikale en technische niveau van dit jonge orkest overtuigen iedereen.
Tekst ontleend aan de website van het orkest: www.njso.nl
Congresboekje Herfstcongres 2017
Depressie: de duistere afgrond van de eigen ziel – met lezingen van Jaap van der Weg, Christina van Tellingen en Thea Giesen
Josée Niekus (1961) studeerde aan de Academie de Wervel en Hogeschool leiden (2007/2008) en werkte als kunstzinnig therapeut en beeldend coach eerst bij Lievegoed (Arta-verslavingszorg) te Zeist. Al vrij snel begon zij met haar eigen praktijk in het Therapeuticum Utrecht en Therapeuticum Artemis te Amersfoort. Haar interesse in de kunstzinnige therapie vindt zijn oorsprong in het heilzame effect van kunst op de mens. Zij heeft tien jaar in Buenos Aires (Argentinië) gewoond en gewerkt en kwam daar in aanraking met een project, waarbij kunst bij ex-drugsgebruikers werd ingezet. Kunst bleek een waardevol hulpmiddel voor re-integratie in de maatschappij!
Cees Tjeerdema volgde na zijn studie fysiotherapie in 1976 de opleiding manuele therapie en tevens een basisopleiding haptonomie. De meridiaan-kleurentherapie werd voor hem de belangrijkste specialisatie. In 1995 heeft Christel Heidemann hem gevraagd de Internationale Academie voor Meridiaan-kleurentherapie op te richten. Samen met zijn Duitse collega Barbara Küper-Frerich verzorgt hij nu de opleiding in deze therapie.
Leonie van Gils studeerde fysiotherapie en deed de opleiding manuele therapie bij het SOMT in Amersfoort. Zij volgde verschillende aanvullende paramedische opleidingen, o.a. de meridiaan-kleurentherapie. In 2018 hoopt zij de opleiding Academie Antroposofische Gezondheidszorg af te kunnen ronden. Zij is werkzaam in haar eigen praktijk in Wageningen (Havenpraktijk de Dijk) en parttime in Therapeuticum Mercuur in Eindhoven.
Marijke de Vries studeerde af aan de Gerrit Rietveld Academie als beeldend kunstenaar. Ze behaalde haar diploma kunstzinnige therapie bij Academie de Wervel. Na jaren in de psychiatrie te hebben gewerkt, begeleidt Marijke al tien jaar mensen met burn-out klachten en hooggevoeligheidsklachten in haar eigen praktijk in Haarlem. Daarnaast geeft ze verschillende nascholingen en cursussen.
Andrea Wellenstein werkt als euritmietherapeut bij Therapeuticum Aquamarijn in Arnhem.
Kore Luske werkt als antroposofisch huisarts bij Therapeuticum Aquamarijn in Arnhem. Zij heeft in de companion Endocrinology het hoofdstuk over diabetes mellitus geschreven (zie www.bolkscompanions.com). Verder geeft ze geregeld les aan medisch studenten, artsen en therapeuten.
Esther Slobbe werkt als kunstzinnig therapeut bij therapeuticum Helianth in Rotterdam en op de Vrijeschool Mareland in Leiden. Ook werkt zij vanuit haar eigen praktijk als therapeut voor de Raphaelstichting in Haarlem.
Aukje Kaptein is huisarts sinds 2003. Zij werkte in therapeuticum Aurum in Zoetermeer en in therapeuticum Calendula in Gouda. Momenteel werkt zij als huisarts in Spijkenisse. Zij is docent aan de opleiding Natuur in Begeleiding en de opleiding tot Natuurvoedingskundige aan de Kraaybeekerhof Academie.
Mariëtte van de Meulengraaf is al jarenlang werkzaam als bedrijfspsychologe in de gezondheidszorg. Ze heeft daarnaast een eigen praktijk als antroposofisch gespreks-psychotherapeute, waar mensen terecht kunnen voor zowel individuele psychotherapie als relatietherapie. Tevens is zij werkzaam bij Terreel (Academie voor Holistische Geneeswijzen) als docente psychologie en psychopathologie. Ook verzorgt zij bijscholingsdagen voor (natuurgeneeskundig) therapeuten vanuit psychotherapeutisch perspectief.
Monique Schuurman Hess volgde een opleiding als orthopedagoog (MO-A en B) en werkte elf jaar in een Medisch Kindertehuis in Goirle. Haar behoefte om dit werk te combineren met muziek kreeg vorm na de opleiding Kunstzinnige Therapie Muziek op Academie de Wervel (afgestudeerd: 2007) en de Hogeschool Leiden (afgestudeerd: 2009). Sinds 2007 is zij werkzaam als muziektherapeut in de eerstelijns-gezondheidszorg binnen Therapeuticum Mercuur in Eindhoven. Daarnaast heeft zij de afgelopen tien jaar muziekactiviteiten verzorgd in de psychiatrische zorg voor volwassenen binnen de GGZ-E in Eindhoven.
Ank de Graaf volgde de opleiding voor Kunstzinnige Therapie aan De Kleine Johannes in Antwerpen. Zij is werkzaam als kunstzinnig therapeute in Brugge en heeft daar een eigen praktijk en atelier (Magenta). Ze was jarenlang werkzaam als zorgleerkracht op de Vrije School (gespecialiseerd in dyscalculie) en werkt momenteel ook met gedetineerden.
Lida Vegt is kunstzinnig therapeut (Hogeschool Leiden, 2000) en studeert momenteel af bij de Stichting Emerald in Den Haag. In het verleden is zij jarenlang actief geweest als psychiatrisch verpleegkundige. Sinds vele jaren verzorgt zij kunstzinnige dagbesteding voor mensen met uiteenlopende achtergronden. Daarnaast geeft ze individuele schildertherapie in haar eigen praktijk in Voorschoten.
Annemieke Zeilstra heeft in 1992 de opleiding diëtetiek afgerond en heeft op verschillende plekken in de eerstelijns gezondheidszorg en in de psychiatrie gewerkt. Sinds 2001 heeft zij haar eigen praktijk. Ze is bijzonder geïnteresseerd in voeding en gedrag. Er werden diverse scholingen op het gebied van coaching gevolgd, o.a. health counseling, cognitieve gedragstherapie voor diëtisten en mindfulness. Momenteel is zij in opleiding voor antroposofisch diëtist. Huidige werkkringen: de therapeutica in Amersfoort, Naarden-Bussum, Utrecht en het gezondheidscentrum Widar te Zeist.
Onze herinnering en gedragspatronen zijn opgeslagen in ons etherlichaam. Deze herinnering is belangrijk om de draad opnieuw op te kunnen pakken naar een gezonder leven. Elke vervorming van deze herinnering kan ziekmakend zijn. Het is een wilsopgave om deze herinnering of aangeboren gedragspatronen aan te pakken. Je kunt bij de geboorte beginnen en de volgende vragen stellen: waar ben ik geboren, hoe was de voeding, was er steun, was er bescherming en was er begrenzing? Aan de hand van deze vijf basisbehoeften is het mogelijk elementaire herinneringen te doen oplichten. Een waardevolle manier om naar het prille begin van een mensenleven kijken, waarbij diverse kunstzinnige oefeningen worden ingezet.
In de mens spelen zich vele ritmen af, zoals het ademhalings- en hartritme, peristaltiek enz. Een verstoring van bv. het dag- en nachtritme kan leiden tot het ontstaan van diabetes type 2. De verschillende biologische ritmen komen opvallend overeen met de wetmatigheden van ons meridiaansysteem. Bij gezondheidsproblemen ontstaat vrijwel altijd een ontregeling van de biologische ritmiek. Hoe kunnen we verstoorde ritmen helpen herstellen? Christel Heidemann ontwikkelde hiervoor, op basis van het antroposofisch mensbeeld van Rudolf Steiner, de meridiaan-kleurentherapie. De therapie helpt de ontregeling van de ritmen te herstellen en kan daardoor een bijdrage leveren aan de stabiliteit bij diabetes. De effecten van de therapie zijn door middel van biofotonenmetingen aan te tonen.
Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet meer goed op insuline, waardoor de suikerspiegel van het bloed ontregelt raakt. De insuline is zijn werkkracht kwijt en de lever zet suikers onvoldoende om in glycogeen. In deze workshop gaan we een specifieke boetseeroefening doen om de leverfuncties te activeren. Van boetseren is het bekend dat de stofwisseling wordt aangesproken. De oefening zal in kleine stappen worden aangeboden. Bij deze oefening ligt de nadruk op het ritmisch in beweging brengen en in beweging houden van de klei. Laat je verassen door het eindresultaat!
We gaan diabetes Mellitus (type 1 en 2) op een fenomenologische manier verkennen. Welk gebaar wordt er gemaakt? Kunnen we de ziekte beter begrijpen? Wat kan genezen? Vervolgens verbinden we dit met de praktijk. Hoe kunnen we de zorg zo vormgeven dat het zo goed mogelijk aansluit bij de vraag van de patiënt? Wat vraagt dat van ons als praktijkondersteuner, arts of therapeut? Euritmie wordt ingezet om het ziektegebaar en de genezingsvraag invoelbaar te maken.
Waarom is bij diabetes de wil zo moeilijk aan te zwengelen? Met leefstijlverandering is juist zo veel te bereiken. Mensen kunnen zelfs van de insuline af komen. Dus: hoe wekken we de wil en kunnen we aan de slag op een manier die goed werkt voor patiënt én behandelaar? “Motivational interviewing” spreekt het ik van de patiënt aan en benadrukt de verbinding tussen behandelaar en patiënt. In deze werkgroep krijg je handvatten, inspiratie en kunstzinnige werkvormen om zelf met deze techniek aan de slag te kunnen gaan.
Diabetes en het metabool syndroom kunnen te maken hebben met een verzwakt ik-bewustzijn. Tijdens deze werkgroep komen de mogelijke oorzaken van deze ziektebeelden aan de orde en welke invloed indringende of traumatische psychische gebeurtenissen kunnen hebben. Ook verkennen we tijdens deze werkgroep de mogelijkheden om diabetespatiënten vanuit de psychologische invalshoek therapeutisch te begeleiden.
Wat is nu werkelijk gezonde en heilzame voeding voor mensen met diabetes? Wat is nodig om een goede balans te vinden in het complete voedingspakket? Kun je dan bijvoorbeeld nog wel granen eten of moeten alle koolhydraten uit het menu? Welke voeding helpt patiënten bij het volhouden van een nieuw voedingspatroon? In deze werkgroep gaan we kijken naar, en proeven van natuurvoeding die de bloedsuikerspiegel stabiliseert en diabetes type 2 kan verbeteren of helpen voorkomen.
Ten opzichte van de bekende Griekse vijfkamp kan het wagenmennen als zesde discipline worden opgevat om vanuit het bewegen stuurmanskunst te verwerven op grond waarvan de eigen driften en verlangens kunnen worden beteugeld. Het beeld van de wagenmenner geeft zicht op een praktische oefenweg in de kunst van het bewegen, die in deze werkgroep dan ook zal worden beoefend. Daarbij strekt makkelijk zittende kleding en licht schoeisel tot aanbeveling.
Hoe kunnen de hogere wezensdelen weer harmonisch ingrijpen in de koolhydraatvertering, zoals de insulineproductie en de suikeropname in de cel? De Ik-organisatie kan moeite hebben om zich goed te verbinden met het astrale lichaam, waardoor het astrale lichaam te weinig vormend kan werken. Het beeld rijst op van de kapitein die het schip heeft verlaten, dat vervolgens stuurloos ronddobbert. Door een hernieuwd engagement van het Ik kan het contact met het lichaam worden verbeterd. Op deze incarnerende weg kunnen structuur, ritme en vorm een nieuwe uitdaging vormen voor een betere verbinding met de levensprocessen in de stofwisseling. In deze werkgroep zullen we muzikale oefeningen doen om deze ontwikkelingsvraag te ondersteunen.
Juist in deze tijd kunnen we tot een nieuwe verhouding komen van onze “kleine” wereld (de wereld van de mens als microkosmos) ten opzichte van de kosmische dierenriem (behorende tot de macrokosmos). De krachten die vanuit de dierenriem op ons inwerken ondersteunen de spijsvertering door middel van warmte en beweging. Door samen dieper op een dierenriemteken in te gaan en vervolgens dynamisch te tekenen, kunnen we een ingang vinden tot de heilzame krachten van de dierenriem.
Diabetes en het metabool syndroom vormen belangrijke en actuele medische problemen met een hoog risico op hart- en vaatziekten. Er is sprake van een onvoldoende activiteit van de bovenste wezensdelen in de beweging- en stofwisselingorganisatie. We willen ons richten op planten, substanties en metalen die de mens van binnenuit in beweging kunnen brengen. We denken hierbij aan rozemarijn, kwarts, fosfor, stibium en meteoorijzer. We gaan deze planten, substanties en metalen eerst goed bekijken om vervolgens met elkaar de fenomenen te karakteriseren die iets zeggen over de ondersteunende werking ervan.
Spreken is bij uitstek een ik-activiteit! In de spreektherapie wordt het spreken vanuit de beweging geïmpulseerd. Zo wordt bij het spreken van het stafrijm vanuit de benen kracht bij gezet door een opwaartse beweging. Dit versterkt de ik-kracht van binnenuit en werkt wekkend op de wil en de besluitvaardigheid. Deze therapie kan helpen om de wilsverlamming, waarmee veel diabetespatiënten te maken hebben, te doorbreken. Er gaat ook een pulserende en wakker makende werking op het lichaam vanuit. Met vuur en enthousiasme spreken dynamiseert!
Door de poorten van onze zintuigen verbinden wij ons als individu met de wereld. Rudolf Steiner leerde ons dat we niet slechts over vijf, maar over twaalf zintuigen beschikken. We zullen in de werkgroep de relatie van de dierenriemtekens met de verschillende zintuigen onderzoeken en met name die zintuigen bestuderen, die versterkend werken op de verbinding van de ik-organisatie met de stofwisseling, omdat bij diabetes veelal in dit gebied geen goede verbinding bestaat.
Schildertherapie op basis van de wetmatigheden van licht, kleur en duisternis zoals ontwikkeld door Liane Collot d’Herbois
In de ontmoeting tussen de onzichtbare, polaire krachten van licht en duisternis, ontstaat ruimte voor beweging. Deze beweging wordt voortbewogen in een steeds veranderend ritme. Wanneer er meer of minder licht is, reageert de duisternis hier direct op door meer of minder activiteit te vertonen. In de ontmoeting verandert de beweging en het ritme daardoor voortdurend. We tonen een vrij licht en duisternisbeeld van zowel een diabetespatiënt als van een obesitaspatiënt, waarin zichtbaar wordt dat er weinig ruimte ontstaat voor beweging en ritme. In onze werkgroep gaan we een oefening doen met houtskool op een groot vel papier, waarin we laten ervaren hoe je in de ontmoeting tussen licht en duisternis innerlijk in beweging kan komen.
We zullen in deze workshop bespreken en ervaren wat wij als verpleegkundigen kunnen doen met rozemarijn. Rozemarijn behoort tot de familie van de labiaten, die zich kenmerkt door sterke warmteprocessen en intensieve suikerprocessen in de nectarvorming. Rozemarijn is een waardige representant en kan de stofwisseling aanvuren en zo de ik-activiteit stimuleren.
In voeding is veel te beleven t.a.v. de wil en t.a.v. het aanwezig zijn in het moment: een belangrijk gegeven voor de regulatie van diabetes type 2! Wanneer iemand met diabetes zich beter kan verbinden met zijn lijf en regie kan leren nemen, heeft dat directe gevolgen: minder of zelfs geen gebruik van medicatie. Voeding vormt een heel geschikt instrument voor beoefening van de wil! Er zal worden ingegaan op praktijkervaringen en er zal een aantal wilsoefeningen worden gedemonstreerd.
Het goed leren waarnemen – naar binnen en naar buiten toe – is voor mensen met diabetes een belangrijke oefenweg. In onze werkgroep beginnen we met een meditatieve oefening om innerlijk tot rust te komen en bewust het lichaam te voelen. Daarna bieden we een kunstzinnige oefening aan met het zachte pastelkrijt om bewust de verbinding met de omgeving te maken. De oefening wordt afgerond door stil te staan bij het eigen gevoel. Deze verschillende stappen in de oefening zijn een mooi uitgangspunt voor een nabespreking.
In deze werkgroep zal gewerkt worden aan de betekenis van sprookjes in het perspectief van de biografie en de kracht van het individu. Aan de hand van de verzameling van de gebroeders Grimm, zal samen met de deelnemers onderzoek worden gedaan naar de helende en ik-versterkende werking van sprookjes. Daarbij zal ook het tekenen worden ingezet.
Veel mensen kennen het hardnekkige probleem van de kleine verslavingen, zoals roken of buitensporig snoepgedrag. Overgewicht is een bekend probleem onder patiënten die te kampen hebben met diabetes type 2 of het metabool syndroom. Hoe krijg je daar vat op? Op Therapeuticum Calendula in Gouda werd een cursus ontwikkeld om hiermee om te gaan. De ervaringen die daarmee werden opgedaan zullen worden besproken.
Diabetes manifesteert zich op verschillende wijzen binnen het drieledig organisme: door ziekteverschijnselen in het zenuw-zintuigstelsel en in het hartvaatstelsel, maar ook door het diabetisch voetsyndroom met zijn moeizame wondgenezing. Deze grote uitdagingen vereisen een multidisciplinaire inzet van therapieën, zeker gelet op de vaak daarmee gepaard gaande secundaire problematiek van depressie, ademhalingsstoornissen in de slaap (apneu) en “restless legs”.
pop_up template
Gert Siebes (1954) is antroposofisch fysiotherapeut en als zodanig werkzaam in Therapeuticum de Es in Apeldoorn. Daarnaast verzorgt hij lezingen en cursussen, o.a. in spel en beweging bij de Drempel, centrum voor zingeving en sociale kunst. Als vrijwilliger is hij actief bij het Huis van Levenskunst, een dagopvang voor mensen met dementie.
Veronique van Zeeland (1959) is natuurvoedingskundige. Zij volgde haar opleiding aan de Kraaybeekerhof in Driebergen. In haar praktijk begeleidt zij mensen met diverse voedings- en gezondheidsvragen. Zij werkt mee aan de Hartschool van het Therapeuticum Aurum in Zoetermeer: een multidisciplinaire cursus gericht op leefstijlverandering voor hartpatiënten en hun partners. Ook verzorgt zij daar regelmatig een cursus “Gezonde voeding voor diabetespatiënten”.
Madeleen Winkler (1952) studeerde geneeskunde in Amsterdam en specialiseerde zich daar tot huisarts. In die hoedanigheid werkt zij sinds 1983 in het Therapeuticum Calendula in Gouda. Zij bekleedt verschillende bestuursfuncties binnen de antroposofische geneeskunde: vanaf 1998 is zij voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Antroposofische Artsen (NVAA) en vanaf 2009 vicevoorzitter van de Internationale Vereinigung Anthroposophischer Ärztegesellschaften (IVAA). Zij publiceerde Gezichtspunten over vaccinaties en orgaandonatie. Ook ontwikkelde zij een cursus om te kunnen stoppen met kleine verslavingen (roken, snoepen, overgewicht): “Ik wil ervan af!”
Matthias Girke (1954) studeerde geneeskunde aan de FU in Berlijn en specialiseerde zich vervolgens tot internist. Hij was betrokken bij de oprichting van het ziekenhuis Havelhöhe in Berlijn en werkt daar vanaf 1995 op de afdeling interne geneeskunde. Hij vervult verschillende bestuursfuncties in de gezondheidszorg. Vanaf september 2016 is hij leider van de Medische Sectie van de Algemene Antroposofische Vereniging. Matthias Girke is auteur van verschillende boeken, o.a. een standaardwerk over interne geneeskunde: Innere Medizin (verschenen bij Salumed Verlag).
[cookie-control]
William Knight startte zijn koorcarrière in het koor van St. Paul’s Cathedral in Londen. Hij studeerde muziek aan de universiteit van York, terwijl hij in York Minster zong als Tenor Choral Scholar. Daarna werkte William een tijd in Londen als freelance-zanger, waar hij zong met beroemde ensembles als The Sixteen, het Geoffrey Mitchell Choir en het Gabrieli Consort. Hij volgde in deze tijd ook lessen bij Ian Partridge.
Begin 2014 verhuisde William naar Nederland. Hij werkt hier als solist gespecialiseerd in barok en oude muziek. Zo treedt hij regelmatig op als tenorsolist en evangelist in Bach’s passies. Hij is een kernlid van het Nederlands Kamerkoor en zingt vaak met Collegium Vocale Gent, Capilla Cayrasco en Cappella Amsterdam.
Daarnaast is William componist. Een aantal van zijn werken zijn al uitgevoerd in Nederland en Engeland, onder andere door het Nederlands Kamerkoor, de Utrechtse Studenten Cantorij, het Ronsard Trio, en Kamerkoor Next.
Daan Boertien is een Nederlandse pianist met een speciale interesse in lied. Hij geeft regelmatig concerten met verschillende zangers in binnen- en buitenland.
Op 10-jarige leeftijd werd Daan Boertien aangenomen bij de Young Musician’s Acadamy van het Conservatorium van Tilburg, bij wie hij les had van Jelena Bazova. Daarna studeerde hij bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij zowel zijn Bachelor- als Masterdiploma behaalde. Momenteel studeert Daan Liedgestaltung aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg, bij de Duitse liedspecialist Burkhard Kehring.
In 2010 was Daan Boertien prijswinnaar van het Prinses Christinaconcours en in 2011 ontving hij tijdens het Peter de Grote Festival in Groningen een Honorary Award for Outstanding Musicianship. In 2015 ontving hij de ‘Kunst aan de Dijk Prijs voor Jong Talent’. De jonge pianist gaf reeds concerten in België, Frankrijk, Duitsland, Portugal, Italië, Tunesië, Zwitserland en Canada. In Nederland trad hij onder meer op in het Concertgebouw, Tivoli-Vredenburg, Muziekgebouw aan ’t IJ en Muziekgebouw Eindhoven. Ook is hij regelmatig (live) te horen op NPO Radio 4. De afgelopen jaren werkte Daan samen met zangers als Maarten Koningsberger, Maria Riccarda Wesseling, Marc Pantus en André Morsch.
Samen met bariton Raoul Steffani staat Daan Boertien in de finale van Dutch Classical Talent 17|18. In het voorjaar van 2018 zullen zij samen liedrecitals geven in de meest vooraanstaande concertzalen van Nederland, zoals Tivoli-Vredenburg, Muziekgebouw Eindhoven en het Concertgebouw. De finale zal plaatsvinden in Tivoli-Vredenburg op 29 april 2018.
Daan volgde masterclasses voor piano solo bij onder andere Enrico Pace, Leslie Howard en Naum Grubert. Verder kreeg hij voor liedinterpretatie belangrijke impulsen van Roger Vignoles, Julius Drake, Graham Johnson, Wolfram Rieger, Thomas Hampson, Margreet Honig, Christianne Stotijn, Anne Sofie van Otter en Brigitte Fassbaender.
Ceciel van der Zee studeerde 4 jaar zang aan het conservatorium in Den Haag. Zij heeft zich toegelegd op het zingen met kinderen en jeugd en studeert koordirectie aan het conservatorium in Groningen. Sinds 2007 leidt zij de koren van koorschool Viva la Musica in Drenthe en vrouwenkoor Chacota. Ook zingt zij sinds 2006 bij het ensemble Sequens. Zij volgde ook een studie Frans en heeft 8 jaar gewerkt als lerares Frans op de Vrije School in Leiden. Zij heeft zelf Vrije School onderwijs gevolgd in Den Haag
U kunt donateur worden van het Herfstcongres. Door een bijdrage van minimaal € 25 per jaar wordt u “Vriend” van het Herfstcongres voor het lopende jaar.
Zo draagt u bij aan de mogelijkheid van het komend congres en toekomstige congressen. Het organiseren van grote congressen met belangwekkende antroposofische inhouden en sprekers, met inachtneming van vriendelijke tarieven (ook voor studenten) is in de huidige tijd geen gemakkelijke zaak! Zonder sponsors is dat eigenlijk niet goed mogelijk.
Leden van de Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland Antroposofische Zorg (V&VN AZ) krijgen € 10 korting die wordt bekostigd door de betreffende beroepsvereniging.
Leden van de Nederlandse Vereniging voor Kunstzinnige Therapie op antroposofische grondslag (NVKToag) krijgen € 10 korting die wordt bekostigd door de betreffende beroepsvereniging.
Petra Cost Budde is verpleegkundige.
Alice van Kuilenburg is fysiotherapeute.
Congresboekje Herfstcongres 2016
Het raadsel van auto-immuunziekten & de balans van opbouw- en afbraakprocessen – met lezingen van Xandor Koesen York, Guus van der Bie en Edmond Schoorel
Congresboekje Herfstcongres 2015
Salutogenese: op zoek naar de bronnen van gezondheid – met lezingen van Matthias Girke, Arie Bos en Marcel de Leuw
Congresboekje Herfstcongres 2014
Weerstand en crisis in de levensloop – met lezingen van Peter Selg, Annejet Rümke en Don van Zantwijk
Congresboekje Herfstcongres 2013
Angst op de drempel tussen macht en onmacht – met lezingen van Wilfried Minne, Jaap van de Weg en Frans Lutters
Congresboekje Herfstcongres 2012
Het gezonde hart tussen hemel en aarde – met lezingen van Jaap van der Wal, Christa van Tellingen en Jeanne Meijs
Congresboekje Herfstcongres 2011
Overbeweeglijke en apathische kinderen – met lezingen van Christie Amons, Edmond Schoorel en Peter Borm
Congresboekje Herfstcongres 2010
Slapen en Waken, Harmonie & Verstoring – met lezingen van Xandor Koesen York en Jaap van de Weg
Marijke de Mare is kunstzinnig therapeut. Als coach creatieve ontwikkeling is zij zeven jaar werkzaam geweest in de loopbaanbegeleiding. Zij bezit onderwijservaring met volwassenen, jongeren en kinderen (KICK) en heeft tien jaar gewerkt in de Kinder- Jeugdpsychiatrie. Momenteel is zij als docent binnen de opleiding kunstzinnige therapie (KT) verbonden aan de Hogeschool Leiden.
Anne Ponstein studeerde biochemie en kunstzinnige therapie beeldend. Ze is docente bij de opleiding Kunstzinnige Therapie en onderzoeker bij het lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg (Hogeschool Leiden). Daarnaast is ze actief betrokken bij het opstellen en implementeren van zorgprogramma’s in de antroposofische zorgpraktijk.
Rita Süter studeerde aan Academie De Wervel en is als kunstzinnig therapeute sinds 1999 werkzaam in haar eigen praktijk. Tevens werkt zij met demente ouderen in een woon-zorginstelling in Amsterdam. Rita is ook medeoprichter van de Blauwe Steenopleidingen, waar zij cursussen & workshops geeft voor kunstzinnige, professionele en persoonlijke ontwikkeling.
Inga York-Koesen is geboren in Engeland en opgegroeid in Denemarken. Ze heeft onder andere spraakvorming en toneelkunst gestudeerd. Inga is werkzaam op verschillende plekken in Nederland en Duitsland.
Jelle van der Schuit studeerde wiskunde, filosofie en muziektherapie. Hij is momenteel als muziektherapeut werkzaam op het Therapeuticum Aurum in Zoetermeer.
Irene van der Laag is beeldend kunstenaar met een grote liefde voor het duister. Ze werkte 28 jaar als kunstzinnig therapeut.
Maaike Kroese en Lydia Beckx-Korbee zijn beiden ruim 10 jaar werkzaam als kunstzinnig therapeut in Therapeuticum Aurum in Zoetermeer. Zij behandelen daar ook kinderen, adolescenten en volwassenen met depressieve gevoelens.
Maaike Kroese studeerde aan Academie de Wervel en is al jarenlang als kunstzinnig therapeut werkzaam in Therapeuticum Aurum in Zoetermeer. Zij werkt ook mee aan een regelmatig op Aurum aangeboden cursus voor diabetespatiënten.
Tosca Derks is GZ psycholoog en antroposofisch psychotherapeut. Ze werkt voor GGZ centraal en heeft een eigen praktijk. Zij is bestuurslid van de Nederlandse Vereniging ter bevordering van Antroposofische Psychotherapie en heeft zich gespecialiseerd in biografisch werk.
Els van Beek is GZ psycholoog en antroposofisch psychotherapeut. Ruim 15 jaar werkte ze in de jeugdhulpverlening in Den Haag en sinds 1997 in de antroposofische gezondheidszorg. Ze heeft in verschillende therapeutica in Nederland gewerkt en is sinds mei 2006 verbonden met Sterre der Zee in Scheveningen. Sinds 2012 heeft ze haar praktijk in het Raphaëlhuis van Rudolf Steiner Zorg. Ze is bovendien bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Antroposofische Psychotherapie.
Josée Hendriksma is werkzaam als antroposofisch fysiotherapeut en manueel therapeut in een eigen praktijk in Den Haag en in Therapeuticum Sterre der Zee in Scheveningen. Daarnaast is zij als docent verbonden aan verschillende opleidingen.
Sandra Niekel werkt als antroposofisch fysiotherapeut in het Ita Wegmanhuis in Amsterdam en in een kleine praktijk te Amstelveen. Ze is als docent ritmische massage verbonden aan de opleiding tot antroposofisch fysiotherapeut.
Monika Warmbrunn deed haar opleiding voor muziektherapie aan Academie De Wervel. Zij werkt sinds 2005 als muziektherapeute met getraumatiseerde mensen in alle leeftijdscategorieën op verschillende werkplekken: GGZ Psychiatrie te Heerlen, een Duits kindertehuis en in eigen praktijk.
Jeannette van der Schuit is antroposofisch huisarts en werkt vanaf 1990 op Therapeuticum Aurum in Zoetermeer. Zij maakt al vele jaren deel uit van de werkgroep Plantago, die cursussen organiseert voor antroposofische huisartsen.
Huib de Ruiter is antroposofisch huisarts en werkt vanaf 1985 op het therapeuticum De Lemniscaat in Leiden. Hij maakt al vele jaren deel uit van de werkgroep Plantago, die cursussen organiseert voor antroposofische huisartsen.
Xandor Koesen-York studeerde vanaf 1979 spreek- en toneelkunst op antroposofische leest in Bern, Bazel en Den Haag. Vanaf 1985 is hij als spreektherapeut werkzaam op diverse heilpedagogische instituten, therapeutica en vrijescholen in Nederland, België en Duitsland. Ook werkzaam als toneelpedagoog, regisseur en leraar spreekvaardigheid.
Rosanne Bleijenberg studeerde in 2016 af als kinder- en jeugdpsycholoog aan de VU in Amsterdam. Zij studeerde tevens in Leiden de verkorte vrije school pabo en is sinds 2017 als basispsycholoog werkzaam in een psychologenpraktijk in Dieren.
Amie van Oers is als orthopedagoog in 1988 afgestudeerd aan de universiteit in Utrecht. Daarna volgde ze bij Jeanne Meijs de opleiding tot actief beeldende therapeut. Sinds 1998 werkt zij in een zelfstandige praktijk. Tevens is zij sinds 2003 docent aan de opleiding tot actief beeldende therapeut.
Irene Pouwelse-Fassaert studeerde euritmie in Den Haag en Stuttgart en euritmietherapie in Den Haag. Zij heeft als euritmietherapeute o.a. bij de Arta-Lievegoedgroep gewerkt; vanaf 1998 tot heden werkt zij bij het Therapeuticum Aurum te Zoetermeer. In 2011 deed ze een opleiding voor mindfulnesstrainer en integreert ze deze technieken nu ook in haar werk.
Yasmin Giesen is sedert 4 jaar werkzaam als fysiotherapeute. Zij is verbonden aan de Academie voor Ouders te Venlo.
Peter Giesen is mede initiatiefnemer van de Academie voor Ouders te Venlo en het Ouder@telier te Brasschaat. Hij is als leerkracht verbonden aan de Rudolf Steiner Educare te Venlo. Als docent werkt hij aan diverse lerarenopleidingen. Hij is auteur van het boek Vormtekenen (uitgave: Mercurius International). Sinds 3 jaar is hij verbonden als opleider van leraren in Nepal.
Karin Lamers is als docent verbonden aan de opleiding voor schildertherapie bij Stichting Emerald in Den Haag. Na een opleiding voor maatschappelijk werk en jarenlange werkervaring in individuele- en groepsbegeleiding heeft ze vervolgens de opleiding voor schildertherapie gevolgd bij de Stichting Emerald. Ze heeft een eigen praktijk in Eindhoven, waar mensen terecht kunnen voor individuele therapie, begeleiding en cursussen.
Urs Bühlmann deed zijn opleiding aan de Plastikschule für Werklehrer und Bildhauer in Dornach. Hij volgde een opleiding voor kunsttherapie en deed werkervaring op in de Klinik am Eichhof in Öschelbronn (Duitsland). Hij heeft een eigen praktijk in Den Haag. Als assistenten werken mee: Linda Lawa, kunstzinnig therapeut in Praktijk Bikkels en Praktijk Emoties-Enzo en Esther Slobbe, kunstzinnig therapeut bij Therapeuticum Helianth Rotterdam en werkzaam aan de vrijeschool Mareland en de Raphaelstichting te Haarlem.
Ilse Beurskens – van den Bosch is natuurvoedingskundige. Zij schrijft in Dynamisch Perspectief, het blad van de vereniging voor biologisch-dynamische landbouw en voeding. Zij geeft ook kookworkshops, lezingen en doceert aan het opleidingsinstituut de Kraaybeekerhof.
Lies Emous is verpleegkundige antroposofische zorg op de Lievegoedklinkiek en naast de uitwendige therapie begeleidt ze psychiatrische patiënten en is betrokken bij de ambulante verslavingszorg.
Twan Nijenhuis is al jarenlang werkzaam als verpleegkundige antroposofische zorg, maar werkt ook als praktijkondersteuner GGZ in het therapeuticum Haarlem. Naast de uitwendige therapie begeleidt zij patiënten met psychische en psychosociale problematiek in de huisartsenpraktijk. Ook is zij docent bij de Plegan opleidingen.
Gerard Rietbergen is beeldend kunstenaar en docent, geeft ook les aan mensen met een PGB. Zie ook www.gerardrietbergen.nl.
Sarah Goudsmit is van oorsprong vrijeschoolleerkracht en werkt sinds 2000 als levenscoach. Ze werkt op het therapeuticum Aurum in Zoetermeer en de Lemniscaat in Leiden. Samen met Gerard Rietbergen geeft ze cursussen Schilderend op verhaal komen. Zie ook www.sarahgoudsmit.nl.
Aglaé Alleman studeerde geneeskunde aan het Erasmus Medisch Centrum. Zij studeerde cum laude af en specialiseerde zich tot psychiater. Tevens volgde zij de opleiding tot psychotherapeut en werkte in die hoedanigheid zo’n twaalf jaar bij de Lievegoed in Bilthoven.
Marcel de Leuw was leerkracht in het speciaal en het basisonderwijs, zowel op reguliere scholen als op de vrijeschool. Tevens docent pedagogiek en didactiek aan Hogeschool Helicon, zowel op de lerarenopleiding als op de euritmie- en de muziekopleiding. Nationaal en internationaal actief in de schoolbeweging met vele workshops en cursussen in binnen- en buitenland.
Ineke Lutters studeerde aan Academie De Wervel en is als kunstzinnig therapeute werkzaam met ouderen in Huize Valckenbosch in Zeist.
Frans Lutters studeerde onderwijskunde, theologie en vrijeschoolpedagogie. Hij is auteur van verschillende boeken, o.a. over het graalmysterie en de zeven vrije kunsten. Hij is als leerkracht verbonden aan de Stichtse Vrije School in Zeist en als onderzoeker aan de kenniskring van het lectoraat Waarden van het Vrijeschool Onderwijs aan de Hogeschool Leiden.
Thea Giesen (1946) is orthopedagoog/ GZ psycholoog. Ooit begon zij als handenarbeid-leerkracht in het middelbaar onderwijs. Na de studie orthopedagogie is zij jarenlang werkzaam geweest in de kinder- en jeugdpsychiatrie (Zonnehuizen & Haags Kinder- en Jeugdtherapeuticum) en ook als docent opleiding kunstzinnige therapie. Momenteel is zij werkzaam in de sociaaltherapie en als docent/supervisor KICK-trainingen.
Christina van Tellingen (1949) heeft als huisarts gewerkt sinds 1975 waaronder 18 jaren in Californië (V.S.). Zij geeft medische studenten les in de Verenigde Staten, Canada en Europa, waaronder aan de Universiteit van Witten/Herdecke. Zij is (co) auteur van verschillende Companions. Zij is mede-oprichter van de Kingfisher Companion Groep.
In deze werkgroep wordt kort ingegaan op de noodzaak van zorgprogramma’s op antroposofische grondslag in de huidige evidence-based zorgcultuur. Hoe ziet zo’n zorgprogramma eruit? Hoe wordt het in de praktijk gebruikt? Hoe leidt het zorgprogramma tot evidentie? Wat gebeurt er vervolgens met die evidentie? Een en ander wordt verduidelijkt aan de hand van het Zorgprogramma Depressie, een multidisciplinair zorgprogramma dat opgesteld is in samenwerking met het therapeuticum Prinsen Bolwerk in Haarlem.
In een woon-zorg instelling in Amsterdam schilder ik met ouderen op een gesloten afdeling. Het gaat om mensen met dementie en depressie. In bijna alle gevallen kent de dementie een fase van depressie. Niet zo vreemd als alles wat je vertrouwd was, verandert. “Waar ben ik” betreft de verandering die het IK ondergaat. Nat-in-nat Schilderen geeft structuur en rust. We gaan schilderen met plantenverf en nemen een verhaal als uitgangspunt.
In deze groep wordt de gelegenheid geboden om tot een vruchtbare uitwisseling te komen over het thema depressie, mede geïnspireerd door de gehouden voordrachten.
In deze groep wordt de gelegenheid geboden om tot een vruchtbare uitwisseling te komen over het thema depressie, mede geïnspireerd door de gehouden voordrachten.
Onbewust over de drempel gaan, het duister overvalt je: somberheid, angst, beklemming, depressie, in de wereld van de dood waar Ahriman heer en meester is.
Met zwart krijt tasten we de diepten van het duister af. Daar vinden we warmte, dragende liefde, in verbinding van het ik met het Christuswezen. Het is de weg naar de toekomst. Je krijgt in deze workshop beslist zwarte handen.
We werken met klei als middel om een innerlijke zoektocht te gaan. We bieden een geleide oefening aan, die je via tast en beweging naar de vorm brengt, die op het moment bij je past. En dat geeft kracht.
Depressie kleurt de ziel donker en mat, verlamt de beweging en stopt de ontwikkeling. Niet de depressie zoekt therapie maar het wezen, de geest in de mens, zoekt opstanding en ontwikkeling. In de biografie, door het karma geregeld, doen zich bijzondere ontwikkelingskansen voor. In de werkgroep onderzoeken we of de depressie een uitnodiging kan zijn voor een volgende ontwikkelingsstap. Geïnspireerd door Willem Zeylmans van Emmichoven en Joop van Dam gaan we door middel van terugblik- en vooruitblik-oefeningen aan het werk.
Een depressie trekt zielsmatig maar ook lichamelijk diepe sporen in het menselijk bestaan. Met name tijdens de eerste fases van het ziekteproces, waarbij het moeilijk is om in actie te komen, zijn behandelingen zeer werkzaam die vanuit de lichamelijke dimensie processen in gang zetten. In de werkgroep willen we de fases in het ziekteproces van depressie nader bekijken en aan de hand van de doelstellingen voor de therapie, de passende fysiotherapeutische middelen (ritmische massage, antroposofische bewegingstherapie) bespreken en deels in de praktijk met elkaar uitvoeren. Als leidraad gebruiken we het Zorgprogramma Depressie (ontwikkeld door het Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg).
Ervaar zelf de verfrissende werking van deze massage. Je merkt dat je beter bij jezelf komt, orde kunt scheppen en tot handelen komt. Je loopt weer warm voor het leven.
Tijdens de workshop gaat het om muzikale ontmoetingen bij depressie. De gezonde delen van de mens krijgen ruimte om te klinken en te resoneren. Hoe kun je door middel van muzikale en fysieke beweging in de ruimte de innerlijke genezende krachten aanspreken?
Bij depressie speelt meestal de lever een belangrijke storende rol. Antroposofische geneesmiddelen kunnen daarbij ondersteuning bieden. We willen kijken naar planten en metalen die behulpzaam kunnen zijn bij het behandelen van de lever. Ook aspecten van de lever zelf, die hierbij meespelen willen we belichten. Wat betreft de metalen, mineralen en planten denken we aan Sint-Janskruid, bittermiddelen (bv. Gentiana Lutea), Magnesium, Tin en Paardenbloem. We gaan deze planten en metalen goed bekijken en vervolgens met elkaar op zoek naar fenomenen die iets zeggen over de ondersteunende werking ervan.
Met griep onder de leden, moeten we in bed uitzieken. Met een blessure is het zaak bepaalde bewegingen te vermijden. Maar als een depressie ons overvalt en we daarin meegaan in de neerwaartse, zuigende spiraal van onmacht en uitzichtloosheid, wordt de depressie alleen maar groter. Dat roept de vraag op: hoe kan ik mij te weer stellen, zodat ik niet in de afgrond wegzak en weer grond onder mijn voeten kan vinden? We gaan op zoek naar hulpmiddelen uit spreektherapie die een weg openen vanuit de duisternis naar het licht. Dat vergt moed, maar ook humor!
Tijdens deze werkgroep gaan we kijken naar de beelden uit onze eigen puberteit om zo meer zicht te krijgen op het vraagstuk van de depressie bij pubers.
De zogenoemde nevenoefeningen worden binnen de antroposofie gezien als een gezonde basis voor een meditatief leven, maar ze werken ook goed voor een gezond psychisch leven. Ook de mindfulness beweging heeft zich op dat gebied bewezen, juist ten aanzien van depressieve klachten. We kunnen beide stromingen met elkaar verbinden. Dit zullen we, mede aan de hand van euritmie-oefeningen, tijdens de werkgroep verder onderzoeken.
De kunst en tevens het vaak ongrijpbare is om de depressieve mens weer in beweging te krijgen en de levenszin weer te openen voor het waarnemen van levenskracht. In deze workshop zullen we veel bewegen; in de ruimte en op papier.
Schildertherapie in licht, kleur en duisternis ontwikkeld door Liane Collot d’Herbois. In het samenspel tussen licht en duisternis ontstaat in de duisternis een voortdurende stroom van bewegingen, aangestuurd door het licht. Wanneer het licht daarentegen ingesloten wordt en het de duisternis niet meer kan aansturen, blijft de duisternis staan, wordt vast en onbeweeglijk. We spreken dan van een depressie. In deze workshop tonen we een vrij licht- en duisternisbeeld van een depressieve patiënt, waarin we kunnen zien dat in het samenspel tussen licht en duisternis het licht ingesloten is en de duisternis zwaar en onbeweeglijk wordt. De deelnemers krijgen de gelegenheid om in een licht- en duisternisbeeld met houtskool een opening te zoeken, zodat het licht en de duisternis elkaar weer kunnen gaan ontmoeten.
Door middel van het therapeutisch boetseren kunnen we proberen bruggen te slaan naar een verrijking van het zintuiglijk leven. Via de tastzin kan een wisselspel op gang worden gebracht tussen verbeelding, handelen en eigen belevingen. Versterking van het gevoel van eigenwaarde (eigenliefde) kan de vrucht van dit centrerend werken zijn.
Mensen met een depressie kunnen last hebben van malende gedachten of stuurloze gevoelens. Voeding kan hier iets betekenen. Een voedingspatroon kan op verschillende manieren het ik stimuleren om sturing te gaan geven. Voeding kun je zo afstemmen dat de maaltijden meewerken om uit de passiviteit te komen. Bij een depressie komt de lever in de zwaarte, het orgaan dat de fysiologische grondslag vormt voor het willen. Welke voedingsmiddelen stimuleren de lever, welke smaak en welk ritme kunnen van belang zijn? In welke groentefamilies vinden we de werking van warmte- en lichtether?
Verpleegkundigen antroposofische zorg kunnen de behandeling bij depressie ondersteunen door o.a. gebruik te maken van wikkels. Om te ervaren welk effect dit kan hebben krijgen de deelnemers zelf een hartapplicatie, lever- of nierwikkel en willen we ervaringen met elkaar uitwisselen.
In deze werkgroep werken we ’s ochtends aan verdieping van het thema aan de hand van casuïstiek. Bij depressie zie je vaak veel verlangen en onmacht om te ontkomen aan de pijn van isolement en verlies. De zoektocht naar verbinding en zingeving is een individuele weg langs een wirwar van gevoelens, gebeurtenissen, opgenomen rollen en aangepast gedrag. De erkenning van de pijn kan een sleutel zijn naar wat verloren is gegaan. Wat heeft iemand te brengen en hoe kan dat worden gerealiseerd? In de middag gaan we dit schilderend met acryl oefenen.
In deze werkgroep staan we stil bij de symptomatologie en fenomenologie van depressies, de lotgevallen van denken, voelen en willen en de pijnlijke weg van de bewustzijnsziel. Depressie als ziekte van deze tijd: een poging tot herstel van balans.
Crisis als kans tot ontwikkeling van de individualiteit? Welke bronnen van gezondheid staan ter beschikking, welke therapeutische interventies zijn behulpzaam?
Of bij kinderen sprake is van een depressie is niet zo eenvoudig vast te stellen. We kunnen afgaan op waarnemingen op het gebied van bv. eten, slapen, energiehuishouding, zelfbeeld en concentratie. Het is duidelijk dat in de eerste jaren depressie vooral gepaard gaat met lichamelijke klachten; in de tweede levensfase (7-14) kunnen we klachten verwachten in het zielegebied (bv. denken, voelen en willen) en in de derde fase (14-21) kunnen beschadigingen optreden in het geestgebied (bv. ik-beleving). Wanneer we willen spreken van een depressie? Hoe kun je als opvoeder hiermee omgaan?
In de 10e klas van de Vrijeschool kan het Nibelungenlied over de lotgevallen van Siegfried en Kriemhilde worden behandeld. Voor Tolkien was dit de inspiratiebron van zijn Lord of the Rings. Richard Wagner gebruikte dezelfde motieven in zijn grote Ring der Nibelungen. Deze sage heeft een therapeutische werking op jonge mensen met een dreigende depressie. De pedagogische en therapeutische aspecten van dit verhaal zullen worden behandeld, waarbij ook kunstzinnig zal worden gewerkt.
In deze workshop wordt aan de hand van casuïstiek ingegaan op de inhoud van de voorafgegane lezing. We verplaatsen ons in een situatie waarbij we de weg uit het dal naar boven zoeken. Hierbij gaan we met een beeldende oefening zelf aan de slag.
Jaap van de Weg (1948) studeerde geneeskunde, en had 15 jaar een huisartsenpraktijk in Nijmegen. Vanuit interesse in vragen naar zingeving startte hij daarna een consultatieve praktijk voor psychosomatiek en ontwikkelingsvragen. De laatste jaren is hij vooral bezig met onderzoek naar de wetmatigheden van het karma in samenhang met het dagelijkse leven en met vragen rond gezondheid en ziekte.
Depressieve stoornissen zijn vaak lastig te herkennen. Mensen herkennen het vaak niet bij zichzelf en ook niet bij anderen. We proberen te leren waarnemen in welke fase de verwerking van gebeurtenissen is en of het herstel zich blijft ontwikkelen volgens gezonde wetmatigheden. Welke herstelprocessen zijn op gang gekomen en waar blijft de verwerking van gebeurtenissen steken en wordt tot depressieve stoornis? Hoe ziet adequate hulpverlening eer in de verschillende fasen uit?
Aansluitend op de lezing van vrijdagavond gaan we verder op onderzoek naar de mogelijke betekenis van depressie in deze tijd. Ook het thema angst zal aan de orde komen. Hoe verhouden deze lastige ervaringen zich tot de scholingsweg van deze tijd? Wat vraagt het om te ontwikkelen als tegenwicht?